Kenapa doktor tak bagi awak MC??


One thing that doctors are easily irritated is about Medical Certificate.
I know so many of you would say,' Kalau dah sakit takkan nak kerja jugak?'

or 'Hingus saya meleleh dlm aircond macam mana saya nak kerja?'

We get it.
Whatever on your mind, trust me doctors have heard them all.
If we see hundreds patients in a day and we work 5 days a week for years, of course we heard them all.

The question to doctors,'Kenapalah doktor ni kejam sangat kedekut MC? Tak nampak ke orang sakit ni?'

Hehehehe.

I guess some doctors are kind of strict and almost too strict.
If you have recorded high temperature, the doctor will give an MC. If not, no Mc.
Even if you say, saya demam tapi bila doktor cek tak demam pun. Mestilah u oll marahkan. Tapi sebenarnya byk benda yg pesakit tak faham. Bila kita sakit, sengal badan, seram sejuk, kita tak semestinya demam. Cuma badan rasa nak demam. Doktor hanya 'classify' you as having a fever if your temperature gose beyond 37.5'C.
Selalunya tak sampai tinggi tu.

Kalau tak demam tp sakit bdn kenapa tak bg MC?
hehehe.
Sb u tgh berckp dgn geng geng 'workaholic', geng yg demam pun kerja. So setakat batuk selesema tu kami tak heran sb kami akan terus bekerja.
Cirit-birit pun kami kerja.
Sb tu doktor fikir, kalau dia boleh kerja kenapa orang lain tak boleh?

Okay.
Sebagai seorang manusia, saya selalu bagi MC kalau ada sebab munasabah.
Pening kepala jaga anak sakit.
Sakit pinggang sb mengandung.
Loya-loya, pening tapi tak muntah (sebab mengandung).-->walaupun saya kerja sambil muntah masa mengandung.
Batuk selesema m sakit badan tp tak demam.
Cirit-birit.
Migrain.
Mcm2.

Tapi sebagai seorang generasi zmn kini, saya dapat bandingkan betapa manjanya generasi saya berbanding generasi 50-an.

'Puan, tekanan darah tinggi ni, Saya bagi cuti rehat ye?'
Dia jawab,'Owh tak boleh doktor. Saya memang tak boleh cuti'.

'Encik, demam panas ni. I think you have dengue fever. I bagi cuti rehat ye?'
Jawabnya,'Tak boleh doktor. Kalau doktor bagi pun saya akan pergi kerja'.

Not that I recommend these but the spirits are just marvellous in comparison to the young generation.
Inspiring.

Reason kenapa awak tak dapat MC;

1) awak muda, umur 18-20 dan tiada demam, muka nampak fresh walaupun ckp demam. Kalau muda tu saya expect you kuat.
2) Awak ckp awak batuk, demam, sakit tekak tp masuk klinik bau rokok kuat. Kalau awak kuat tuk hisap rokok which will only worsen ur disease, I expect you strong enough to work.
3)Cerita yg bertukar-tukar. Sekejap cirit 2 kali, lepas tu cirit tukar jadi 4 kali. Hmm, gaya menipu.
4)Bila doktor tanya 'Awak nak mc?' awak jawab 'boleh jugak'. Takde istilah boleh jugak ye. Samada awak mmg perlukan MC atau awak mampu bekerja. So jawab 'saya nak mc'.
5)Awak jawab 'badan saya masuk angin jadi tak boleh kerja'.
6)Awak jawab 'semalam saya pergi gym jadi sekarang sakit bdn. Tak larat bangun'. Nonsense and rubbish.
7)Saya tak pergi kerja harini sebab boss saya cakap kalau sakit tak larat, suh ambik MC. Doktor tanya balik 'tu boss awak ke boss saya? Saya tak ikut ckp boss awak. Saya bagi mc bila saya rasa awak layak'.
8)Saya tak cukup tido semalam. Haish. Boleh saya bagitau awak berapa ramai org tak ckup tido dlm dunia ni? Kalau semua yg tak ckup tido boleh dpt mc, mmg tutupla company tu.
9) Badan saya letih sgt sb saya dah 5 hari saya balik lewat kerja. Encik, badan letih bukan maksudnya sakit. Walaupun saya bersimpati, tp tu bukan alasan layak dpt MC. Boleh saya bagitau yg bdn saya pun sakit sebab saya kerja 14 jam sehari dgr org mcm encik ni.
10)Saya nak ambik MC sb cuti saya dah habis. Saya rasa saya perlu rehat.
Puan kalau puan perlu rehat, saya tak boleh guna cuti Mc sebab cuti ni namanya 'medical certificate' for a good reason. Bukan 'rest certificate'.
Saya kena jujur pada pekerjaan saya dan keputusan saya. Sebab tu walaupun saya senyum sambil menjawab kenapa saya tak boleh bg awak mc, tp dalam hati saya rasa meluat sgt.

Post ni bukan untuk yg layak dpat MC ye.

Comments

  1. Penah tjadi dlu pegi kk bisul kat punggung sruh dr tgk.. Dia ckp xpe.. Xyah tgk.. Kasi mc satu hari then sruh appointment tp tarikh lg sbulan.. Cmne plak tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. baru lepas check tadi dr tak bagi mc sebab dia suruh pergi check darah esok saya dari perak nak kena balik ke terengganu macam mana saya nak terangkan kepada boss pasal kesehatan saya ni kalau takde bukti yang kukuh saya bawa motor untuk balik kesana sekarang saya sakit kepala dan demam sekarang dah malam jika esok saya semakin sehat saya akan dituduh menipu oleh dr yang lain pula selalu jadi macam ni selalu bangun pagi badan panas2 bila check dr kata takde apa2 kalau takde apa2 kenapa saya boleh rasa panas kadang saya rasa kesal dengan dr sendiri kalau saya tipu saya takan marah ini saya nyatakan benda yang betul dr

      Delete
  2. You're the strict kind of doctor. Humanity is enough for you to consider people's fatigue or stress. Fakr symptoms are exceptional.

    ReplyDelete
  3. Bistu saya batuk teruk sampai berubah suara pergi klinik tak dapat pun mc.. Malas nak mintak sbb igt doktor nak bg mc.. Batuk sampai sakit kepala.. Kerja dah la tengah panas berhabuk berdebu takkan xda belas kesian nak bg rehat.. huhu tgh emosi x dpt mc lepas tu google kenapa x dpt mc..

    ReplyDelete
  4. Saya selalu mengalami keadaan which is, hari sebelumnya demam lepas balik kerja, semalaman demam ,bila bangun pagi, dah xdemam tp still rasa seram sejuk. Then bila pg jimpa doctor dgn jujurnya, tp xdpt mc.

    ReplyDelete
  5. Bagi je lar MC tu doc. Xde apapun semuanya tu di dunia ini. Xyah lar nk berprasangka buruk dengan pesakit. Doakan supaya pesakit cepat sembuh dan doakan mereka mendapat balasan dan hidayah jika mereka berniat menipu.

    Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi adalah kepunyaan Allah. Dan jika kamu melahirkan apa yang ada di dalam hati kamu atau kamu memyembunyikannya, nescaya Allah akan menghitung dan menyatakannya kepada kamu. Kemudian Ia mengampunkan bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan menyeksa sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (AL-BAQARAH : 284)

    ReplyDelete
  6. Doc yg memudahkan org lain pasti Allah memudahkan doc.
    Bila sakit tandanya tubuh badan perlu rehat untuk dpt meningkatkan keupayaan kerja yg kualiti dan optimun. Jika peegi kerja tak sihat tambah buruk sakit dan kualiti kerja meresot. Pernah seorang pelajar ditanya oleh ibu bapanya yg tahu ada guru walaupun sakit dan di beri mc dtg sekolah. Dia ingin tahu jawapan anaknya.. anak dia ckp guru kurang peka (tidak pandai) sebab dalam sakit sepatutnya rehat dan esok datang dgn kulaliti pengajaran baik. Tapi dia tetap datang dan tak boleh mengajar dgn baik sb sakit.akhirnya mudarat badan lg lama cuti dari sebelum tu.
    ADANYA SAKIT TANDANYA TUBUH BADAN PERLU REHAT. ITU ADALAH UBAT YG TERBAIK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju,jangan disebabkan kita sendiri kuat jangaan samakan dengan org lain,katakan pesakit memerlukan mc dsbbkn doktor konon bijak.menilai pesakit,dlm perjalan pesakit nak.ke opis jatuh pengsan atau sakit sbb kerja non stop sakit badan melampau.

      Delete
  7. ""Kalau tak demam tp sakit bdn kenapa tak bg MC?
    hehehe.
    Sb u tgh berckp dgn geng geng 'workaholic', geng yg demam pun kerja. So setakat batuk selesema tu kami tak heran sb kami akan terus bekerja.
    Cirit-birit pun kami kerja.
    Sb tu doktor fikir, kalau dia boleh kerja kenapa orang lain tak boleh?""

    Sorry ye doc. Bukan nak ckp ape, tp xsemua pekerjaan dduk je kt dpn pc smbil jot down kt buku. Some other work mmg ad melibatkn shift and just physically tired. Jgn la berburuk sangka kt org doc. Awk sbg doc ptut doakan je supaya pesakit yg dtg mintak mc sembuh and kalau betul pun tipu tu antara dia dan Allah je. Awk xprlu jd hakim utk tentukan tahap keletihan, kesakitan atau ketahanan ssorg individu.
    Cuma teguran dr hamba Allah kepada hamba Allah (Bukan dari segi profesion sesuatu pekerjaan). Peace. ✌

    ReplyDelete
    Replies
    1. apelahh punya Dr... nak samakan kerja kau dengan orang lain. 😂

      Delete
  8. Saya pernah sakit gigi bongsu.. which is selama seminggu lebih.. sampai kawan² dan kenalan rapat nampak perubahan di rahang saya... Bengkak sebelah kiri... Cara pertuturan saya pun berubah tak jelas sebab sakit yang amat dan kadang rasa nak pitam/jatuh pengsan... Emosi terganggu sebab denyutan bengkak tu... Selera makan hilang... Tidur malam tak lena...

    Saya pun ke klinik pergigian untuk dapatkan rawatan doktor(saya pergi sebab keluarga yamg paksa pergi kerana risau dengan bengkak tu sbb semakin teruk) sampai di klinik.. doktor cakap gigi bongsu saya blablabla menyebabkan bengkak yang teruk... Lepastu saya minta MC tapi doktor taknak bagi... Saya pun tak faham kenapa...

    ReplyDelete
  9. One day semua doctor yg kdekut mc semua tu akan lalui semua kesukaran yg pernah diorg bg pesakit2 diorg rasa..tggu dan lihat jer..terlalu byk manusia yg teraniaya sebab ksombongan spesis dr mcm nie..igt doa bjuta2 org teraniaya yg dah kau konon2 rawat tu..itu bukan hal kecil...

    ReplyDelete
    Replies
    1. pernah terjadi sy sengugut tak dpt pergi kje ritu dan ke.klinik utk dptkn ubat dan mc sbb tk dpt ke opis siang td,doktor dengan nada riak sakit sengugut mana bole dpt mc..dia tak pernah taw ke sengugut tu bole bg orang mcm nk beranak...jd dptla surat warning sbb tak hadir ritu tanpa mc.

      Delete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. aku bisul dekat ehem. doktor nak tgk aku malu tp dia nk tgk jugak. dahla aku sakit dia g tekan2 ehem2 tu... allahuuu sakit siot dan tanpa sengaja aku tertepis tgnnya... tp aku ckp sorry jugakla...hehe.. yg hampehnya sehari je dia bg mc.... aku dgn malunya.... dgn sakitnya... esoknya g opis dgn kengkang2... nk pegi jumpa doktor lg mmg takla.. cukupla sekali rasa malu teramat. bisul di ehem,,patut timbang rasa bg lah 3 hr mc ke. huhu

    ReplyDelete
  12. Saya jatuh moto bile balik dari kerja. Masa buat rawatan di klinik terdekat, dapat jahitan dan recommendation tuk scan kepala sebab concussion tp takde MC sbb lupe mintak. Pergi hospital pada hari yg sama, tp balik sbb doktor baru recommend buat scan kalau lepas 6 jam dari masa accident masih sakit kepala dan saya minta MC untuk 3 hari dan dapat tanpa menyemak tarikh bermula MC dari tarikh saya accident padahal saya berkerja hari tu. Saya pon inform company yg saya cuti 3 hari. Lepas tu baru saya perasan dan saya cuba cuba berjumpe dengan 2 doktor yg merawat saya di kedua-dua klinik dan hospital dah saya diberitahu oleh doktor lain yg berhubung dengan dokyor yg merawat saya yg mereka tak boleh menukar/memberi MC sebab dah seminggu berlalu. Dan MC 2 hari yg saya dapat hilang dalam kekalutan mendapatkan MC baru. Tak boleh nak buat ape kecuali salahkan diri sendiri huhu

    ReplyDelete
  13. Nonsense... Ko ingat semua orang kerja duduk depan pc je ke? Aku driver Lori, demam Dan Sakit kepale still x dapat Mc, Doc siap ckp masih selamat untuk drive lorry??? , sedangkan berjalan pn aku rase macam tak stabil... Kalau terlanggar orang or accident, Salah aku ke?

    ReplyDelete
  14. Aku pernah chicken pox haritu, dapat mc 5 hari. Then minggu seterusnya luka masih basah,tp x dapat sambung mc. Terpaksala aku guna cuti tahunan. Xkan la aku g keje dengan luka berair2 dan tergaru2.. Dah tak berjangkit katanya. Dah sihat dah boleh kerja

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. Lain mcm juga penjelasann doc ni . Sepatutnya doc kena peka dan lebih perhatian. Bolehkah seorang doc bersangka buruk dengan pesakit? Sepatutnya doc lebih empati dan simpati. Lgi satu, setiap sektor pekerjaan tak sama pekerjaannya. Imagine yg bekerja di ladang, dah lah panas terik. Tup2 dia tk larat sebab demam..doc pula fikir seperti u fikir then tk nk bgi MC. Kan kesian mcm tu. Next time pertimbangan rasa lah dahulu.. dlm ruang dokumen, ada status dan pekerjaan pesakit kan. Tu dh cukup bgi doc untuk timbang rasa bgi cuti..

    ReplyDelete
  17. Doctor mcmni mmg sial. Kalau first klinik x dpt mc kau pergi klinik lain .

    ReplyDelete
  18. Bila jadi camni kita terfikir, doktor tugas dia merawat, memahami sakit yg dialami patient. tapi doktor pula act macam ni, kita faham tapi what if terkena kat yg betul2 sakit dan memerlukan tapi doktor anggap kita ni mengada2? Patut ke? Sakit kepala teruk, senggugut, sakit perut dianggap mengada? habis kalau sakit tu penyebab ketidakselesaan untuk bekerja dan susah nk fokus kerja macamana? sampai tak selesa nak duduk pn kena menyorok tahan sakit bawah meja. takkan nk tahan sakit sampai melarat pengsan baru layak dapat mc? kita ada hak ke atas badan kita, kita kena dapatkan rest dari jadi makin worst kan? tapi dianggap mengada tu tak sesuai kut? tolong concern sama ya.. tq

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts